Dekorator Menu

Badania trwałościowe, wytrzymałościowe, zmęczeniowe, funkcjonalne

Wróć do listy

Badania laboratoryjne i testy dla przemysłu motoryzacyjnego

Nasz instytut specjalizuje się w kompleksowych badaniach komponentów i zespołów samochodowych. Realizujemy badania trwałościowe, wytrzymałościowe, zmęczeniowe i funkcjonalne, wykorzystując zaawansowane stanowiska wielokanałowe oraz specjalistyczną aparaturę pomiarową. Sprawdź zakres naszych usług.

Badania układu napędowego i przeniesienia napędu

  • Testy skrzyń biegów (manualnych, automatycznych, dwusprzęgłowych)
  • Badania trwałościowe półosi napędowych i przegubów homokinetycznych
  • Analizy zmęczeniowe wałów napędowych
  • Testowanie sprzęgieł: mechanizmów, tarcz, docisków i okładzin ciernych

Badania układu zawieszenia i kierowniczego

  • Testy elementów zawieszenia: wahaczy, amortyzatorów, sprężyn, zwrotnic, piast i łożysk kół
  • Badania układu kierowniczego: przekładni, drążków, przegubów kulowych i kół kierowniczych
  • Testy zmęczeniowe sprężyn (śrubowych, piórowych, gazowych)
  • Badania elementów metalowo-gumowych: tulei, poduszek, silentblocków

Badania układu hamulcowego

  • Testy hamulców na stanowisku dynamometrycznym LINK: bębnów, tarcz, szczęk i klocków hamulcowych
  • Badania trwałościowe i funkcjonalne komponentów: pomp hamulcowych, cylinderków, korektorów i regulatorów ciśnienia
  • Testy zacisków hamulcowych, serwomechanizmów (serw)
  • Badania szczelności i wytrzymałości ciśnieniowej przewodów hamulcowych (sztywnych i elastycznych) oraz złączy

Badania nadwozia, wyposażenia i bezpieczeństwa

  • Testy trwałościowe i funkcjonalne siedzeń samochodowych (mechanizmy regulacji, zagłówki, szyny)
  • Badania zmęczeniowe drzwi: zamków, klamek, zawiasów i podnośników szyb
  • Testy pasów bezpieczeństwa i ich mechanizmów zwijających
  • Badania kulowych urządzeń sprzęgających i zaczepów holowniczych
  • Badania odporności mechanicznej szyb (np. na uderzenia)
  • Testy sprężyn gazowych (siłowników klap i pokryw)
  • Badania zespołów pedałów (sprzęgła, hamulca, przyspieszenia)

Badania oświetlenia i komponentów elektrycznych

  • Badania trwałościowe i funkcjonalne oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego (reflektory, lampy, kierunkowskazy)
  • Testy trwałościowe i wydajnościowe elektrowentylatorów chłodnicy i klimatyzacji
  • Badania trwałościowe i funkcjonalne alternatorów i rozruszników
  • Testy zespołów wycieraczek (mechanizmy, silniki, pióra)

Pozostałe badania materiałowe i komponentów

  • Badania szczelności i rozrywania przewodów do transportu cieczy
  • Testy przewodów paliwowych pod kątem trwałości i odporności chemicznej
  • Badania linek i cięgien sterujących (np. linki zmiany biegów, hamulca ręcznego)
  • Analiza połączeń gwintowych: pomiar sił i momentów, wyznaczanie współczynnika tarcia

Pomiary charakterystyk oraz testy zmęczeniowe amortyzatorów, sprężyn gazowych i sprężyn zawieszenia


Pomiar sił i momentów

Pomiar sił w funkcji przemieszczenia

Parametry techniczne

  • Zakres kalibracji siły: ± 92 kN
  • Zakres kalibracji momentu: od 0,5 do 6000 Nm
  • Temperatura: otoczenia
  • Rejestracja sygnału siły
  • Rejestracja sygnału momentu

Przeprowadzamy rozmaite pomiary i badania siły w funkcji przemieszczenia, między innymi:

Pomiary na maszynie wytrzymałościowej Thȕmler TH 2730

Jest to klasyczna jednokolumnowa maszyna wytrzymałościowa do pomiarów siły w zakresie do 3000 N z możliwością wymiany uchwytów do próbek i czujników siły.

Zakresy pomiarowy

  • Przemieszczenie: 0–500 mm
  • Prędkość: 0–700 mm/min
  • Zakresy siły:
    • 0–5 N
    • 0–30 N
    • 0–100 N
    • 0–3000 N

Pomiar charakterystyki pedału sprzęgła

Innym przykładem tego typu badań jest pomiar charakterystyki pedału sprzęgła w którym mierzona jest siła na pedale sprzęgła do jego skoku.

Pomiary sił i momentów w połączeniach gwintowych

Pomiary w połączeniach gwintowych na urządzeniu „LORENZ”

  • współczynnika tarcia
  • momentu na gwincie
  • momentu pod łbem śruby
  • siły osiowej względem momentu dokręcania

Gwinty normalne: M6 x 1, M8 x 1,25, M10 x 1,5, M12 x 1,75, M14 x 2, M16 x 2

Gwinty drobnozwojne: M10 x 1,25, M12 x 1,25, M14 x 1,5.

Wymagany zakres długości ww. śrub

  • M6 x 1: 18 mm – 59 mm
  • M8 x 1,25: 20 mm – 61 mm
  • M10 x 1,25: 20 mm – 65 mm
  • M10 x 1,5: 20 mm – 69 mm
  • M12 x 1,25: 25 mm – 103 mm
  • M12 x 1,75: 25 mm – 124 mm
  • M14 x 1,5: 25 mm – 110 mm
  • M14 x 2: 25 mm – 110 mm
  • M16 x 2: 25 mm – 84 mm

Skidmore Wilhelm

Urządzenie służy po pomiaru naprężenia dla wielu rodzajów gwintów zarówno w śrubach jak i nakrętkach.

Zakres

  • Średnica śruby M5 – M16
  • Siła 0 – 91 kN
  • Wraz z pomiarem kąta i momentu obrotowego do 200 Nm

Ultradźwiękowy grubościomierz 38DL PLUS

Przeznaczone jest do pomiarów grubości części przemysłowych i komercyjnych tj. szkło, plastik, metal, ceramika a także materiały kompozytowe. Może być również wykorzystywany do pośredniego pomiaru siły w połączeniu gwintowym w trudnodostępnych miejscach. (pomiar wydłużenia wcześniej przygotowanej śruby).

Parametry

  • Grubość materiału 0,08 – 12,5 mm
  • Rozdzielczość pomiarowa 0,001 mm lub 0,0001″

Testy statyczne i dynamiczne skręcania części

Parametry techniczne testów statycznych i dynamicznych skręcania różnych części

Parametry techniczne

  • Max moment: ± 5650 Nm
  • Max kąt: ± 50° (test statyczny), ± 45° (test dynamiczny)
  • Częstotliwość do 10Hz
  • Temperatura: otoczenia
  • Rejestracja sygnału obciążenia

Testy statyczne oraz zmęczeniowe wałków

  • ES6G91-3B436-AA
  • ESBK21-3B436-AA; 05.04-E-309
  • VE6KMW-3B436-AA / BA
  • 1009190

Testy statyczne i dynamiczne ściskania/rozciągania części

Parametry techniczne testów statycznych i dynamicznych ściskania/rozciągania różnych części

Parametry techniczne

  • Max siła: ± 92 kN
  • Max przemieszczenie: ± 125 mm
  • Częstotliwość do 80 Hz
  • Temperatura: otoczenia
  • Rejestracja sygnału obciążenia

Prowadzimy testy:

  • Testy wytrzymałościowe pasów mocujących (na zdjęciu)
  • Testy wytrzymałościowe innych części

Pomiary charakterystyk komponentów metalowo-gumowych

Zakres testów

1) Charakterystyki statyczne

  • Osiowa
  • Promieniowa
  • Skrętna
  • Stożkowa

2) Pomiar siły połączenia guma-metal

Aparatura badawcza

  • Maszyna wytrzymałościowa MTS 810
  • Skręcarka hydrauliczna MTS
  • Siłowniki liniowe ze sterownikami MTS FlexTest 60 oraz FlexTest SE

Oprogramowanie

  • TestWorks 4 – MTS
  • MultiPurpose Test Ware (MPT) – MTS
  • MultiPurpose Elite (MPE) – MTS
  • Basic Test Ware (BTW) – MTS

Testy trwałościowe – wielokanałowe obciążenie


Dedykowane badania mechaniczne

Posiadamy możliwości zbudowania różnych prostych stanowisk badawczych w oparciu o naszą bazę sprzętu elektro-mechanicznego oraz pomiarowego. Do pomiaru wykorzystujemy przetworniki ciśnienia, siły, drogi, obrotów, kąta i inne, które możemy połączyć z wzmacniaczami pomiarowymi umożliwiającymi także odczyt z sieci CAN. Do napędu wykorzystać możemy różnego rodzaju siłowniki hydrauliczne oraz pneumatyczne, silniki elektryczne lub siłę mięśni.


Sprzęt badawczy wykorzystywany w badaniach zmęczeniowych

Testy trwałościowe/zmęczeniowe – analiza prawdopodobieństwa uszkodzenia

Oprogramowanie Weibull++7 – ReliaSoft

  • Weibull++ zapewnia najbardziej kompletny zestaw narzędzi do wiarygodnej analizy danych, dokonywania obliczeń statystycznych, generowania wykresów i raportów. Oprogramowanie wspiera następujące modele Weibull Exponential, Lognormal, Normal, Generalized Gamma, Gamma, Logistic, Loglogistic, Gumbel, Bayesian-Weibull.
  • Metody estymacji parametrów: MLE, RRX, RRY

Uniwersalny, modułowy sterownik z rodziny MTS – MTS FlexTest® Controller

Sterowniki MTS są niezawodnym, wartościowym rozwiązaniem obecnych i przyszłych potrzeb. Umożliwiają współdzielenie aparatury badawczej, są łatwo konfigurowalne do potrzeb szerokiej gamy testów i mogą być rozbudowane na potrzeby przyszłych testów.

Nasze laboratorium jest wyposażone w następujące sterowniki MTS:

  • MTS FlexTest 60 – 8 kanałowy
  • MTS FlexTest 60 – 3 kanałowy
  • MTS FlexTest SE – 1 kanałowy
  • MTS FlexTest II CTC – 4 kanałowy

Badania homologacyjne zaczepów kulowych oraz haków holowniczych klasy A50-X

Usługa obejmuje:

  • Sprawdzenie wymiarów wskazanych w załączniku 5, p. 1.1. do Regulaminu,
  • Sprawdzenie chropowatości powierzchni kuli zaczepu (klasy gładkości) określonej w załączniku 5, p. 1.1. do Regulaminu,
  • Sprawdzenie wytrzymałości zmęczeniowej według wymagań podanych w załączniku 6 (punkty 2 oraz 3) do Regulaminu,
  • Sprawdzenie położenia srodka kuli zaczepu względem samochodu i jezdni oraz wolnej przestrzeni wokół kuli haka według wymagań zawartych w p. 1.1. załącznika 7 do Regulaminu,
  • Wydanie dokumentów umożliwiających uzyskanie świadectwa homologacji dla badanego zaczepu lub haka holowniczego

Powrót
do góry strony