Dekorator Menu

Badania układów hamulcowych

Wróć do listy

Badania Układów Hamulcowych na Stanowisku Dynamometrycznym

Dzięki ponad 40-letniemu doświadczeniu, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL jest liderem w dziedzinie badań układów hamulcowych. Nasze laboratorium specjalizuje się w precyzyjnych testach stanowiskowych, dostarczając wiarygodnych danych dla największych graczy w branży motoryzacyjnej.


Ponad 40 Lat Doświadczenia w Branży Hamulcowej

Nasze wieloletnie zaangażowanie w rozwój technologii hamulcowych pozwoliło nam zdobyć unikalną wiedzę i zaufanie klientów na całym świecie. Specjalizujemy się w testach zarówno hamulców tarczowych, jak i bębnowych, dostosowując procedury do indywidualnych potrzeb każdego projektu.

Zakres Badań i Zgodność z Międzynarodowymi Normami

Wykonujemy testy hamulców zgodnie z szerokim spektrum wymagań, gwarantując zgodność i powtarzalność wyników. Nasze procedury badawcze opierają się na:

  • Normach międzynarodowych: SAE, ISO, JASO.
  • Regulaminach homologacyjnych (np. ECE R90).
  • Wewnętrznych specyfikacjach i normach producentów (OEM).

Doświadczenie Potwierdzone przez Liderów Rynku

Przez lata mieliśmy zaszczyt testować komponenty dla czołowych światowych producentów. Nasze kompetencje obejmują:

Badane systemy hamulcowe: OEM, ATE, TRW, Brembo, Bosch, Sumitomo, Tokico, Aisin, Akebono, Girling, Teves, Mando, ABS i wiele innych.

Doświadczenie z pojazdami marek: Porsche, Volvo, Range Rover, Volkswagen, Fiat, Toyota, Suzuki, BMW, Renault, Mercedes-Benz, Alfa-Romeo, Hyundai, Audi, Lancia, Opel, Skoda, Seat.

Badania układów hamulcowych Link M3000

Sprzęt badawczy – LINK Model M3000

Dynamometr do badań hamulców LINK Model M3000

Stanowisko umożliwia badanie hamulców ciernych tarczowych oraz bębnowych w skali rzeczywistej w zakresie prób funkcjonalnych i trwałościowych:

  • okładzin ciernych: klocków i szczęk hamulcowych
  • bębnów hamulcowych
  • tarcz hamulcowych pełnych oraz wentylowanych każdego typu i wykonanych z każdego materiału

Na Dynamometrze LINK M3000 zbadamy:

  • konwencjonalne układy hydrauliczne

Charakterystyka techniczna i możliwości stanowiska:

  • Moc silnika napędowego 186 kW
  • Zakres prędkości obrotowej 0 ÷ 2500 rpm
  • Maksymalny moment hamujący 5650 Nm
  • Minimalna symulowana inercja 5 kgm2
  • Minimalna mechaniczna inercja 42,7 kgm2
  • Maksymalna mechaniczna inercja 128 kgm2
  • Maksymalna symulowana inercja 250 kgm2
  • Maksymalne ciśnienie hydrauliczne 200 bar
  • Maksymalna szybkość narostu ciśnienia 1000 bar/sec

Prędkość

Stanowisko badawcze LINK Model 3000 wyposażone jest w silnik napędowy prądu stałego który umożliwia badanie hamulców w szerokim zakresie prędkości oborowych aż do 2500 obr/min co pozwala na badanie wielu pojazdów z ich prędkością maksymalną, w niektórych przypadkach jest to 350 km/h a nawet więcej.

Charakterystyka symulacji inercji

Dynamometr LINK M3000 umożliwia dynamiczną symulację bezwładności w zakresie 5 kgm2 do 250 kgm2. Pozwala to na badanie szerokiego zakresu pojazdów poczynając na małych samochodach miejskich poprzez ciężkie SUVy, na lekkich pojazdach ciężarowych kończąc. Stanowisko może hamować z momentem hamującym aż do 5650 Nm co pozwala na hamowanie z opóźnieniem do 10 m/s2 dla wszystkich wyżej wspominanych pojazdów i dużo większym dla pojazdów o mniejszej masie.

Akwizycja danych

Dynamometr LINK M3000 pozwala rejestrować w czasie rzeczywistym na osi czasu następujące sygnały:

  • Moment hamujący
  • Prędkość obrotowa
  • Prędkość liniowa
  • Opóźnienie
  • Temperatura klocka/szczęki
  • Temperatura tarczy/bębna
  • Ciśnienie w układzie
  • Przyspieszenie
  • Przemieszczenie płynu
  • Aktualna inercja
  • Temperatura powietrza chłodzącego
  • Wilgotność przepływu powietrza chłodzącego
  • Prędkość powietrza
  • Obraz z kamery HD
  • DTV – zmiana grubości tarczy
  • Poziom ciśnienia akustycznego
  • Częstotliwość piku hałasu
  • Czas trwania piku hałasu
  • i wiele innych…

Akwizycja i analiza danych

Wszystkie mierzone sygnały rejestrowane są w czasie rzeczywistym na osi czasu. Sygnały mogą być zapisywane z próbkowaniem do 1000 Hz. Oferujemy wsparcie w analizie otrzymanych wyników oraz pomoc w porównaniu ich z wynikami otrzymanymi na innych materiałach ciernych.

Akwizycja obrazu video

Komora badawcza wyposażona jest w kamerę Video która umożliwia rejestrację obrazu video w czasie rzeczywistym na osi czasu. Obraz video zapisywany jest w rozdzielczości HD. Istnieje również możliwość rejestracji hałasu oraz wibracji emitowanych przez badany hamulec.


Static torque system

Układ do badania momentu statycznego hamulca to urządzenie napędowe o niskiej prędkości i wysokim momencie obrotowym, które umożliwia testy statycznego odrywania hamulca oraz badanie pełzania/pisków hamulca pod bardzo wysokim obciążeniem. Moment hamowania do 5650 Nm i prędkość obrotowa do 18 obr./min.

Water spray

Testowanie hamulców w warunkach wysokiej wilgotności lub zalania hamulców wodą. Stanowisko umożliwia przepływ wody do 7 litrów na minutę.


Badania ciśnieniowe układów hamulcowych (badania stanowiskowe)

Instytut prowadzi badania stanowiskowe – testy ciśnieniowe – elementów układu hamulcowego. Należą do nich:

  • badania pulsacjami ciśnienia różnych podzespołów układu hamulcowego
  • hydrauliczne testy zniszczeniowe komponentów układu hamulcowego (testy odporności na ciśnienie rozrywające; zdjęcie obok)
  • testy szczelności połączeń w układzie hamulcowym.

Badania drogowe układów hamulcowych

  • Badania skuteczności układów hamulcowych pojazdów
  • Badania montowalności części

Badania skuteczności układów hamulcowych pojazdów

Instytut prowadzi:

  • Badania mające na celu określenie drogi i opóźnienia hamowania, czasów reakcji, sił i innych wskaźników hamowania
  • Badania roboczego układu hamulcowego
  • Badania awaryjnego układu hamulcowego
  • Badania postojowego układu hamulcowego – zdolność do utrzymania na wzniesieniu
    • Pojazdy osobowe i ciężarowe
    • Przyczepy i naczepy
    • Układy hamulcowe hydrauliczne i pneumatyczne
    • Badania według i na zgodność: Regulamin 13 EKG ONZ, Regulamin 13H EKG ONZ, Regulamin 90 EKG ONZ
    • Badania także dla celów homologacji pojazdów
    • Pomiary poprzez pomiar drogi i prędkości metodą bezstykową

Badania mechaniczne układów hamulcowych (badania stanowiskowe)

Przeprowadzamy badania mechaniczne podzespołów układu hamulcowego.

Testy funkcjonalne i trwałościowe hamulca postojowego

Test polegający na poddawaniu dźwigni mechanicznego hamulca postojowego cyklicznemu działaniu siły.

Test na ścinanie

Pomiar siły niezbędnej do oderwania okładziny ciernej od płyty mocującej.

Badanie ściśliwości

Badanie podatności materiału ciernego na odkształcenia w wyniku działania siły poprzez tłok zacisku hamulcowego.

Badanie twardości

Badanie twardości elementów ciernych układu hamulcowego metodą Vickersa, Brinella i Rockwella.

Pomiary geometryczne

Pomiary geometryczne elementów układu hamulcowego. Weryfikowanie zgodności z dokumentacją techniczną.


System testowania działania hamulca postojowego

Urządzenie pozwalające na przyłożenie siły do hamulca mechanicznego poprzez pociągnięcie linki hamulcowej. Parametry: do 3300 N siły ciągnącej i do 100 mm skoku przewodu hamulcowego.


Akredytowane Procedury Badawcze Układów Hamulcowych

Nasze laboratorium wykonuje badania układów hamulcowych w oparciu o szeroką gamę akredytowanych, międzynarodowych procedur badawczych. Poniżej znajduje się lista kluczowych norm i regulaminów, według których realizujemy zaawansowane testy na stanowiskach dynamometrycznych.

Society of Automotive Engineers (SAE)

  • SAE-J2521 – „AK-Noise” – Disc and Drum Brake Dynamometer Squeal Noise Test Procedure Celem testu jest pomiar pisków emitowanych przez hamulec. Procedura imituje warunki hamowania, dla których badany hamulec ma duże tendencje do generowania pisków (m.in. hamowanie z małych prędkości, jazda do tyłu, hamowanie z deceleracją oraz hamowanie z jednoczesnym napędzaniem dla różnych prędkościowych, temperaturowych i ciśnieniowych warunków).
  • SAE-J2521 – „AK-Noise” – sekcja 8 „zimna” Umożliwia testowanie hamulców w temperaturach do -10°C.
  • SAE-J2522 – „AK-Master” – Dynamometer Global Brake Effectiveness Procedura testowa, która ocenia własności efektywne materiału ciernego, uwzględniając różne warunki ciśnieniowe, temperaturowe i prędkościowe dla pojazdów samochodowych wyposażonych w hamulce hydrauliczne. Głównym celem SAE-J2522 jest porównanie materiału ciernego w możliwie zbliżonych warunkach. By uwzględnić różną charakterystykę układów chłodzenia hamulca różnych dynamometrów, sekcja Fade kontrolowana temperaturowo.
  • SAE-J2707 – Wear Test Procedure on Inertia Dynamometer for Brake Friction Materials Procedura badawcza na dynamometrze używana w celu pomiaru zużycia okładzin ciernych pojazdów samochodowych.
  • SAE-J2784 – FMVSS Inertia Dynamometer Test Procedure for Vehicles Below 4540 kg GVWR Procedura badania na stanowisku bezwładnościowym określająca wydajność kompletnego hamulca dla warunków odpowiadających procedurom testowym FMVSS 105 i 135.
  • SAE-J2928 – Brake Rotor Thermal Cracking Procedure for Vehicles Below 4540 kg GVWR Laboratoryjna metoda i kryteria do ustalenia momentu inicjacji pęknięć w tarczy hamulcowej oraz ich propagacji podczas hamowania z dużą energią.
  • SAE-J2788
  • SAE-J2888
  • SAE-J3002

International Organization for Standardization (ISO)

  • ISO 11157 – Road vehicles – Brake lining assemblies – Inertia dynamometer test method Metoda badania na dynamometrze dla homologacji alternatywnych typów okładzin ciernych (klocków i szczęk) zamontowanych na oryginalnym wyposażeniu, zgodnie z EKG ONZ Regulaminem Nr. 13, 09, Załącznik 15.
  • ISO 15484 – Road vehicles – Brake lining friction materials – Product definition and quality assurance Procedura testowa dedykowana dla okładzin ciernych hamulców tarczowych oraz bębnowych dla pojazdów samochodowych, określająca definicję produktu oraz gwarancje jakości dla tych okładzin ciernych.
  • ISO 26867 – Road vehicles – Brake lining friction materials – Friction behaviour assessment for automotive brake systems Ten międzynarodowy standard badawczy jest zaprojektowany, aby określić własności cierne materiału poprzez szeroki zakres pomiarów prędkości liniowej, temperatury, ciśnienia oraz opóźnienia. Norma określa wpływ ciśnienia, temperatury oraz prędkości liniowej na współczynnik tarcia określonego materiału ciernego (klocka hamulcowego lub szczęki hamulcowej) w połączeniu z pasującym komponentem (tarczą hamulcową lub bębnem hamulcowym).
  • ISO/PAS 22574
  • ISO 7629
  • ISO/PAS 12158

Japanese Automotive Standards Organization (JASO)

  • JASO C406 – Passenger car – Braking device – Dynamometer test procedures Badanie wydajności hamulca roboczego osobowych pojazdów samochodowych – procedura badawcza na dynamometrze.
  • JASO C419 – Passenger cars – Service brake – Structural Integrity dynamometer test procedure Zestaw testów sprawdzających wytrzymałość hamulca roboczego osobowych pojazdów samochodowych poprzez badanie na dynamometrze.
  • JASO C427 – Automobile parts – Brake lining and disc brake pad – Wear test procedure on inertia Dynamometer Standard specyfikujący procedurę pomiaru zużycia okładzin ciernych (klocków hamulcowych oraz szczęk) hamulców roboczych pojazdów samochodowych na dynamometrze.
  • JASO C436 – Procedura badania na dynamometrze hamulca postojowego
  • JASO C442 – Parking Brake Structural Integrity Dynamometer Test Procedure To badanie określa wytrzymałość strukturalną hamulców postojowych poprzez badanie na dynamometrze.
  • JASO C443 – Road vehicles – Service brake – Dynamometer simulated mountain fade test procedure Norma specyfikuje symulację Fade podczas zjazdu z góry dla hamulca roboczego osobowych pojazdów samochodowych – procedura badawcza na dynamometrze.
  • JASO C456 – Test Method for Wear Warning Devices Metoda badawcza dla urządzeń ostrzegających o zużyciu okładzin ciernych hamulca roboczego osobowych pojazdów samochodowych – procedura badawcza na dynamometrze.

United Nations Economic Commission for Europe (UNECE)

  • Regulamin Nr 13 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania.
  • Regulamin Nr 13-H Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania.
  • Regulamin Nr 78 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1, L2, L3, L4 i L5 w odniesieniu do układu hamulcowego.
  • Regulamin Nr 90 Jednolite przepisy dotyczące homologacji zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep.

Inne Metody Badawcze i Procedury Własne

  • TD-Prüfrichtlinie Stand 30.09.2003, ANHANG 3 – p. 4
  • TD-Prüfrichtlinie Stand 30.09.2003, ANHANG 1 – p. 3-4, ANHANG 2 – p. 3-4
  • AMS „Auto Moto Sport” – BOSMAL/I-7-103
  • BOSMAL/I-7-91 Własna, akredytowana metoda BOSMAL – umożliwiająca testowanie zgodnie ze wszystkimi metodami klienta.

Powrót
do góry strony