Dekorator Menu

Badania manualnych i automatycznych skrzyń biegów, przekładni oraz e-napędów

Wróć do listy

Badania skrzyń biegów w Instytucie prowadzone są od 1974 roku począwszy od rozwoju przekładni do samochodu Polski Fiat 126p. Obecnie posiadamy dwa nowoczesne stanowiska badawcze do prób trwałościowych oraz dynamicznych na których prowadzimy badania dla europejskich i światowych producentów skrzyń biegów oraz firm petrochemicznych. Wykonujemy badania trwałościowe oraz dynamiczne, przeprowadzamy badania olejów przekładniowych oraz analizy widma drgań przekładni. Prowadzimy także badania kompletnych elektrycznych osi napędowych oraz zhybrydyzowanych skrzyń biegów.

Kompleksowe Badania i Rozwój Skrzyń Biegów

Specjalizujemy się w kompleksowych usługach badawczo-rozwojowych dla skrzyń biegów i przekładni, oferując wsparcie na każdym etapie – od projektu po weryfikację gotowego produktu. Nasze zaawansowane stanowiska pozwalają na precyzyjne i powtarzalne testy w warunkach laboratoryjnych.

Rozwój, Modernizacja i Integracja

  • Badania rozwojowe nowych konstrukcji skrzyń biegów.
  • Modernizacje i optymalizacja obecnie stosowanych skrzyń biegów w samochodach osobowych i dostawczych.
  • Integracja skrzyń biegów z nowymi jednostkami napędowymi (silnikami).
  • Analizy funkcjonalne i trwałościowe komponentów oraz całych zespołów.

Badania Trwałościowe i Wytrzymałościowe

  • Badania trwałościowe skrzyń biegów, mechanizmów i łożysk na poszczególnych biegach oraz w ramach zdefiniowanych cykli jazdy (m.in. przy maksymalnym momencie obrotowym i maksymalnej mocy).
  • Badania wytrzymałościowe i testy dynamiczne pod obciążeniem dla różnych typów skrzyń biegów: manualnych i automatycznych (w tym DCT i CVT) stosowanych w poprzecznych układach napędowych 4×2.
  • Analiza wibracji i monitoring stanu przekładni w trakcie trwania testów w celu ciągłej oceny zużycia.

Zaawansowane Symulacje Warunków Rzeczywistych

Nasze stanowiska umożliwiają symulację pełnego środowiska pracy układu napędowego, w tym:

  • Symulacja pracy skrzyni biegów w wirtualnym pojeździe (samochód osobowy lub lekki dostawczy).
  • Symulacja charakterystyki pracy silników benzynowych i Diesla.
  • Symulacja warunków obciążenia drogowego, uwzględniająca m.in. opory aerodynamiczne, opory toczenia oraz bezwładność pojazdu.
  • Symulacja zróżnicowanych zachowań kierowcy – od agresywnej i sportowej po ekologiczną (eco-driving).

Nasze Stanowiska – Przyspieszone Testy i Rzetelne Dane

Badania wytrzymałościowe w naszym laboratorium oferują znaczące korzyści w porównaniu do czasochłonnych testów drogowych.

  • Przyspieszony czas testów: Weryfikujemy wytrzymałość i zużycie przekładni w znacznie krótszym czasie, efektywnie symulując przebiegi setek tysięcy kilometrów.
  • Powtarzalność i porównywalność: Ustandaryzowane warunki testowe umożliwiają rzetelne porównywanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych czy technologii smarowania.
  • Możliwości techniczne: Prowadzimy badania na dwóch nowoczesnych stanowiskach badawczych, przystosowanych do manualnych i automatycznych skrzyń biegów w układzie poprzecznym (napęd na przednią oś).

Badania wytrzymałościowe i dynamiczne skrzyń biegów oraz elektrycznych osi napędowych – stanowisko AVL 412/402

Stanowisko AVL 412/402 umożliwia przeprowadzanie badań wytrzymałościowych oraz dynamicznych na skrzyniach biegów manualnych, automatycznych, dwusprzęgłowych i o ciągle zmiennym przełożeniu (CVT), dzięki doposażeniu stanowiska o emulator baterii możliwe jest także kompleksowe badanie zhybrydyzowanych przekładni jak również kompletnych elektrycznych osi napędowych wraz z ich maszynami elektrycznymi oraz falownikami przy symulacji baterii pojazdu.

Silniki DynoPrime oraz DynoTrain

Silnik DynoPrime symulujący jednostkę napędową pojazdu to asynchroniczny silnik chłodzony cieczą

Silniki hamujące DynoTrain symulujące opór drogi oraz bezwładność pojazdu to asynchroniczne maszyny chłodzone powietrzem.

Emulator Baterii 250 kW

Emulator baterii zintegrowany ze stanowiskiem do badań układów napędowych umożliwia przeprowadzanie badań kompletnych elektrycznych osi napędowych (silnik, przekładnia, inwerter, półosie) oraz hybrydowych skrzyń biegów w układzie poprzecznym, w symulowanych warunkach eksploatacji (symulacja pojazdu oraz jego baterii a także drogi i kierowcy).

Badania wytrzymałościowe na skrzyniach biegów manualnych – stanowisko Apator Control

Stanowisko Apator Control umożliwia przeprowadzanie badań wytrzymałościowych na skrzyniach biegów manualnych.

Silnik napędowy, symulujący silnik pojazdu, asynchroniczny chłodzony powietrzem.
Typ: Schorch LN8250M-A

Silniki hamujące to chłodzone powietrzem maszyny prądu stałego.
Typ: Leroy Somer LSK 2804 CSM 03

Badania dynamiczne

Badania dynamiczne na przekładniach przeprowadzane mogą być w celu symulacji pracy przekładni w symulowanym wirtualnym pojeździe w celu przetestowania współpracy przekładni z projektowanym pojazdem, dostosowania logiki przełączania biegów przekładni automatycznej, przetestowania pracy przekładni na symulowanym odcinku drogi lub torze z danym sparametryzowanym kierowcą prowadzącym pojazd.
Badania dynamiczne prowadzić można ze znakomitą powtarzalnością, bez wpływu różnych kierowców czy warunków drogowych co umożliwia łatwe porównywanie danych.

Analiza wibroakustyczna przy badaniach skrzyń biegów

Do oceny wibracji skrzyni biegów wykorzystujemy system deltaAnalyser firmy Reilhofer. System porównuje widmo wibracji skrzyni biegów z początku testu z widmem rejestrowanym w czasie jego trwania. System zapewnia wczesną wykrywalność nadmiernego zużycia przekładni lub jej uszkodzeń oraz pomaga operatorowi wskazać miejsce uszkodzenia (np. uszkodzenie zębów na kole trzeciego biegu) oraz przedstawić jego pojawienie się i rozrost. System rozpoznawania zużycia/uszkodzeń skrzyni biegów działa ciągle i nieprzerwanie oraz jest zintegrowany ze stanowiskiem badawczym aby móc zatrzymać test po przekroczeniu wcześniej zadanych granic bezpieczeństwa.

System przeprowadza analizę stosując szybką transformację Fouriera sygnału z czujnika drgań.

Jak inne systemy analizy drgań przekładni deltaAnalyser porównuje widmo drgań na początku testu z widmem zarejestrowanym obecnie i generuje wykres prosty do zrozumienia dla zwykłego operatora.

Widma drgań na początku i na końcu testu

Linia trendu oraz wodospadowy wykres przekroczeń pola tolerancji w czasie trwania kompletnego testu


Powrót
do góry strony