Akumulator trakcyjny (bateria trakcyjna) to obecnie jeden z najdroższych jak nie najdroższy element samochodu elektrycznego. Jest to też komponent sprawiający sporo problemów konstruktorom i użytkownikom tych samochodów.
Akumulatory stosowane do napędu samochodów elektrycznych, jak też materiały z których są produkowane, muszą spełniać szereg norm i innych wymagań.
Oczekiwania względem akumulatora:
- duża niezawodność w działaniu
- długa żywotność (długi czas bezawaryjnej pracy bez żadnych zauważalnych zmian pogarszających właściwości użytkowe)
- wysoka wydajność i moc (możliwie wysoka gęstość energii i użytkowa moc dyspozycyjna, które pozwalają przejechać na jednym maksymalnie krótkim ładowaniu, jak najdłuższy dystans)
- bezpieczeństwo użytkowania
- niewielkie obciążenie dla środowiska naturalnego
- szeroki zakres temperatur pracy (od -30 do 65ºC)
- łatwe monitorowanie parametrów pracy
- bezobsługowość
- niska cena (niskie koszty produkcji i użytkowania).
Niestety są to często właściwości trudne do pogodzenia.
Na funkcjonowanie pojazdu elektrycznego duży wpływ ma temperatura. Dlatego istotny jest system chłodzenia (i ewentualnie grzania) akumulatorów. System ten może być aktywny – wykorzystujący ciecz lub powietrze, bądź pasywny – z oddawaniem ciepła przez obudowę baterii. Obniżanie temperatury ogniw pozwala utrzymać wysoką prędkość ładowania przez dłuższy czas. Ogrzewanie (gdy jest taka potrzeba) ochroni ogniwa przed przemrożeniem i tymczasowym spadkiem pojemności.
Instytut BOSMAL, dysponując bogatym zapleczem badawczym i wyspecjalizowaną kadrą, wykonuje szereg badań samochodów elektrycznych w tym ich akumulatorów i układów chłodzenia (lub szerzej: TMS – systemów zarządzania temperaturą baterii).