Dekorator Menu

Badania baterii (akumulatorów) pojazdów elektrycznych

Wróć do listy

Zobacz więcej:

  • Testy wibracyjne
  • Szoki termiczne – powietrze
  • Badanie korozji/erozji wewnętrznej i zewnętrznej wymienników ciepła
  • Badanie odporności korozyjnej wyrobów
  • Badania pojazdów elektrycznych i hybrydowych
  • Badania akumulatorów
  • Pojazdy o napędzie elektrycznym. Integracja systemów, diagnostyka i badania
  • BOSMAL dla elektromobilności

Akumulator trakcyjny (bateria trakcyjna) to obecnie jeden z najdroższych jak nie najdroższy element samochodu elektrycznego. Jest to też komponent sprawiający sporo problemów konstruktorom i użytkownikom tych samochodów.

Akumulatory stosowane do napędu samochodów elektrycznych, jak też materiały z których są produkowane, muszą spełniać szereg norm i innych wymagań.

Oczekiwania względem akumulatora:

  • duża niezawodność w działaniu
  • długa żywotność (długi czas bezawaryjnej pracy bez żadnych zauważalnych zmian pogarszających właściwości użytkowe)
  • wysoka wydajność i moc (możliwie wysoka gęstość energii i użytkowa moc dyspozycyjna, które pozwalają przejechać na jednym maksymalnie krótkim ładowaniu, jak najdłuższy dystans)
  • bezpieczeństwo użytkowania
  • niewielkie obciążenie dla środowiska naturalnego
  • szeroki zakres temperatur pracy (od -30 do 65ºC)
  • łatwe monitorowanie parametrów pracy
  • bezobsługowość
  • niska cena (niskie koszty produkcji i użytkowania).

Niestety są to często właściwości trudne do pogodzenia.
Na funkcjonowanie pojazdu elektrycznego duży wpływ ma temperatura. Dlatego istotny jest system chłodzenia (i ewentualnie grzania) akumulatorów. System ten może być aktywny – wykorzystujący ciecz lub powietrze, bądź pasywny – z oddawaniem ciepła przez obudowę baterii. Obniżanie temperatury ogniw pozwala utrzymać wysoką prędkość ładowania przez dłuższy czas. Ogrzewanie (gdy jest taka potrzeba) ochroni ogniwa przed przemrożeniem i tymczasowym spadkiem pojemności.

Instytut BOSMAL, dysponując bogatym zapleczem badawczym i wyspecjalizowaną kadrą, wykonuje szereg badań samochodów elektrycznych w tym ich akumulatorów i układów chłodzenia (lub szerzej: TMS – systemów zarządzania temperaturą baterii).

Wybrane badania i testy realizowane w BOSMAL

W BOSMAL wykonywane są różnego typu badania akumulatorów. Są to m.in.:

  • pomiary parametrów elektrycznych i charakterystyk,
  • badania odporności na warunki środowiskowe,
  • cykle ładowania/rozładowywania.

Testy temperaturowe i klimatyczne

Testy termiczne i/ lub klimatyczne (odporności baterii na warunki klimatyczne) nakładane na jednocześnie prowadzone cykle ładowania i rozładowywania.

Testy wibracyjne

Testy wibracyjne z monitorowaniem parametrów, cyrkulacją chłodziwa, ładowaniem

Testy IP

Testy odporności na wodę i/ lub pył, tzw. testy IP (IP6K9K, IP6K6 etc.)

Testy ładowania/ rozładowywania baterii

Testy ładowania i rozładowywania baterii

System ładowania baterii

Parametry zasilania

  • Napięcie wyjściowe od 0 do 800 V
  • Prąd wyjściowy od -300 do 300 A
  • Moc wyjściowa od -90 do 90 kW
  • Czas narastania / Czas opadania ≤30 ms

Parametry ładowania

  • Napięcie wyjściowe od 0 do 800 V
  • Prąd wyjściowy od 0 do 300 A
  • Moc wyjściowa od -90 do 90 kW
  • Tempo wzrostu / prędkość opadania 300 A/ms

Pomiary parametrów elektrycznych oraz charakterystyk

BOSMAL wykonuje pomiary parametrów elektrycznych (mocy, prądu, rezystancji) różnego typu osprzętu elektrycznego i elektronicznego samochodu, w tym akumulatorów.

Testy mechaniczne

Integralność mechaniczna – Regulamin EKG ONZ Nr 100 Annex 9D

Celem tego badania jest sprawdzenie bezpieczeństwa działania układu REESS (układu magazynowania energii wielokrotnego ładowania) przy obciążeniach kontaktowych, które mogą wystąpić podczas wypadku pojazdu.

Wstrząsy mechaniczne baterii samochodowych wg Załącznika 9C Regulaminu EKG ONZ nr 100

Testy baterii samochodowych – REESS (Rechargeable Energy Storage Systems) – tj. systemu magazynowania energii z możliwością wielokrotnego ładowania.
Badanie baterii samochodowych przy obciążeniach bezwładnościowych, które mogą wystąpić podczas zderzenia pojazdu.

Palność

Wybrane standardy

  • ISO 16750-1,
  • ISO 16750-2,
  • ISO 16750-3,
  • ISO 16750-4,
  • IEC 60068-2-1,
  • IEC 60068-2-2,
  • IEC 60068-2-64,
  • IEC 60068-2-6,
  • IEC 60068-2-27,
  • ISO 20653,
  • IEC 60068-2-30,
  • IEC 60068-2-64.

Powrót
do góry strony