Innowacyjne rozwiązania i zaplecze badawcze na potrzeby nowoczesnej motoryzacji

Komora klimatyczna typu „walk-in” do cyklicznych badań korozji i agresywnych warunków klimatycznych (mgła solna, kondensacja, cykle temperatury i wilgotności)
Komora klimatyczna typu „walk-in” przeznaczona jest do przeprowadzania cyklicznych badań korozji oraz badań w agresywnych warunkach klimatycznych zgodnie z:
- VDA 233-102:2013-06,
- PV 1210:2016-02,
- PV 1209:2023,
- PN-EN IEC 60068-2-52:2018-05 (Test Kb),
- DIN 55635:2019-05 and EN ISO 11997-3:2023-10.
Umożliwia kontrolowaną symulację narażenia na mgłę solną, kondensację wilgoci, zmienność temperatury oraz cykle suszenia w celu oceny odporności na korozję powłok, komponentów i zespołów.



Duże komory do badań zapylenia i piaskowania — ocena ochrony przed wnikaniem (IP) i erozji powierzchni
Komory przeznaczone są do oceny odporności podzespołów i obudów na wnikanie pyłu oraz narażenie na cząstki o działaniu ściernym w kontrolowanych warunkach.
- Komora pionowa (vertical dust chamber) pracuje zgodnie z normami ISO 20653, IEC 60529 oraz EN 60068-2-68, zapewniając równomierny przepływ pyłu do testów dużych elementów, takich jak obudowy pakietów akumulatorowych, zespoły napędu elektrycznego oraz obudowy elektroniczne. Posiada wymiary wewnętrzne około 2,5 × 2,0 × 2,5 m (wys. × gł. × szer.) i maksymalną ładowność 700 kg.
- Komora pozioma do badań pyłu i piasku jest zgodna z wymaganiami MIL-STD-810H oraz EN 60068-2-68 i umożliwia symulację działania wiatrem przenoszonego pyłu/piasku oraz efektu „piaskowania” powierzchni komponentów. Do badań można stosować różne media, np. pył arizoński, talk czy proszek cementowy, przy regulowanej koncentracji pyłu i prędkości przepływu powietrza, co pozwala wiernie odwzorować rzeczywiste warunki środowiskowe i obciążenia.

Stanowisko do badań emisji z układu hamulcowego zgodne z UN GTR nr 24 (EURO 7)
- Stanowisko do badań emisji z układu hamulcowego umożliwia przeprowadzanie badań zgodnie z metodyką Globalnego Regulaminu Technicznego ONZ nr 24 (UN GTR 24), co zapewnia zgodność z nadchodzącymi wymogami emisji EURO 7.
- System pozwala na precyzyjny pomiar zużycia elementów układu hamulcowego, emisji pyłu zawieszonego (PM) oraz liczby cząstek (PN) generowanych podczas hamowania.
- Umożliwia badania pojazdów lekkich, kategorii 1-1 (M1) oraz 2 (N1), dla których masa całkowicie załadowanego pojazdu jest poniżej 3500 kg, w kontrolowanych warunkach termicznych i dynamicznych odzwierciedlających rzeczywistą eksploatację.


Hamownia silnikowa wysokiej mocy (2,1 MW) — zastosowania ciężkie i pozadrogowe
- Nowa hamownia silnikowa wysokiej mocy została zaprojektowana specjalnie do badania dużych jednostek napędowych stosowanych w zastosowaniach:
- ciężkich (heavy-duty),
- wojskowych,
- kolejowych,
- maszyn i urządzeń pozadrogowych (NRMM),
- oraz morskich.
- Wyposażona w hydrauliczny dynamometr marki HORIBA, zdolny do absorpcji mocy do 2,1 MW, momentu obrotowego do 15 000 Nm i maksymalną prędkością obrotową na poziomie 4000 rpm, instalacja umożliwia przeprowadzanie kompleksowych prac rozwojowych, badań trwałości oraz testów certyfikacyjnych w pełni kontrolowanych warunkach pracy.
- Dedykowany obieg chłodzenia pozwala na ciągłą eksploatację układów napędowych o wysokiej mocy, natomiast elastyczna infrastruktura paliwowa obsługuje wiele rodzajów paliw, w tym:
- diesel,
- benzynę,
- paliwa wojskowe i lotnicze (odrzutowe),
- oraz paliwa gazowe, takie jak CNG i LPG.
- Stanowisko jest w pełni wyposażone w aparaturę pomiarową umożliwiającą zaawansowaną ocenę osiągów, emisji oraz wytrzymałości.

Innowacyjne rozwiązania i zaplecze badawcze na potrzeby nowoczesnej motoryzacji

Instytut BOSMAL uzyskał dofinansowanie na projekt pn. „Innowacyjne rozwiązania i zaplecze badawcze na potrzeby nowoczesnej motoryzacji”. W ramach projektu zostaną zakupione:
- Komora klimatyczna walk-in
- Kabina hamowniana do badań silników dużej mocy
- Dynamometr
- Komory do testów odporności na pył
- System naświetlania do testów odporności na światło słoneczne (dla dużych obiektów)
Grupą docelową będą przede wszystkim producenci pojazdów, dostawcy części oraz podzespołów motoryzacyjnych, jak również instytuty badawcze i ośrodki naukowe zajmujące się innowacjami w branży motoryzacyjnej. Instytut BOSMAL kieruje swoją ofertę również do przedsiębiorstw związanych z elektromobilnością, autonomicznymi systemami pojazdów, a także producentów materiałów i technologii ekologicznych stosowanych w transporcie itp. Usługi te będą dedykowane klientom poszukującym zaawansowanych narzędzi do testowania i wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wspierając ich w zwiększaniu efektywności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju produktów motoryzacyjnych.
Głównym celem projektu jest rozbudowa istniejącej infrastruktury badawczej w Instytucie BOSMAL.
Wartość projektu: 22 388 620 PLN
Dofinansowanie: 8 955 448 PLN
Powrót
do góry strony