Dekorator Menu

Rozbudowa Centrum Kompetencji – rozwój nowoczesnych układów napędowych

Dynamiczne, hydrauliczne stanowisko badawcze do testów wstrząsu mechanicznego i obciążenia inercyjnego (UNECE R100 / ISO 6469-1)

Dynamiczne, hydrauliczne stanowisko badawcze przeznaczone jest do wykonywania testów 9C „Mechanical Shock” zgodnie z Rozporządzeniem UNECE nr 100 oraz testów „Inertial Load at Vehicle Crash” wg ISO 6469-1:2019 (sekcja 6.4.1.1.2). System umożliwia badanie podzespołów i zespołów o łącznej masie do 600 kg (wraz z aparaturą pomiarową), co pozwala na weryfikację integralności konstrukcyjnej oraz bezpieczeństwa elektrycznego instalacji wysokiego napięcia podczas symulowanych, wstrząsów mechanicznych odwzorowujących zderzenie.

Główne parametry techniczne

  • Siłownik hydrauliczny: maksymalna siła 400 kN, skok 800 mm, maksymalna prędkość 9 m/s.
  • Akumulatory hydrauliczne oraz wspornik siłownika — magazynowanie energii i generacja impulsów dynamicznych.
  • Stół badawczy: platforma na łożyskach liniowych o powierzchni roboczej 245 × 145 cm.
  • Pompa hydrauliczna (chłodzona powietrzem): ciśnienie robocze: 280 bar, pojemność zbiornika: 200 L, nominalny przepływ: 40 L/min.
  • Rozdzielacz hydrauliczny (manifold): nominalne ciśnienie  robocze: 280 bar.
  • Sterownik: regulacja w pętli zamkniętej (closed-loop) z dedykowanym oprogramowaniem testowym umożliwiającym generację i iterację sygnałów testowych zgodnie z profilem impulsu przyspieszenia określonym w UNECE R100 i ISO 6469-1.

Tak zaawansowane wyposażenie pozwala na precyzyjne odtworzenie wysokoenergetycznych wstrząsów mechanicznych i impulsów przyspieszenia, w celu oceny trwałości oraz bezpieczeństwa zderzeniowego systemów bateryjnych i innych komponentów stosowanych w pojazdach.

Stanowisko testowe

Przykładowy wykres zamieszczony w Rozporządzeniu nr 100, obrazujący wymagania dotyczące profilu impulsu przyspieszenia stosowanego do próbki badawczej.

Zaawansowane stanowiska pomiaru emisji „Euro 7 Ready” do badań na hamowni silnikowej – AVL AMA i60 SII oraz AVL SESAM i60 FT

  • Stanowiska pomiarowe AVL AMA i60 SII oraz AVL SESAM i60 FT stanowią systemy najnowszej generacji do analizy spalin, zgodne z aktualnymi i przyszłymi wymaganiami legislacyjnymi dotyczącymi emisji (m.in. Euro 7, Euro VI, Stage V oraz EPA 1065/1066).
  • Zaprojektowane do ciągłego pomiaru spalin z silników Diesla, benzynowych, zasilanych CNG, LPG oraz paliwami alkoholowymi; zapewniają wysoką dokładność pomiarów i długoterminową stabilność.
  • Oba systemy wykorzystują gazy wzorcowe do kalibracji (Certified Reference Materials) certyfikowane zgodnie z ISO 17034, co zapewnia możliwość śledzenia wyników oraz zgodność z wymaganiami akredytacyjnymi oraz wysoką wiarygodność danych.
  • AMA i60 SII umożliwia precyzyjne określenie parametrów takich jak THC, CH4, NO/NO2/NOx, CO2, CO i O2, natomiast SESAM i60 FT pozwala na jednoczesną ilościową analizę ponad 20 składników gazowych — w tym N2O i NH3 wymaganych przez obecne standardy, a także formaldehydu i innych związków przewidywanych w przyszłych przepisach Euro 7.

Licznik cząstek stałych PN10 / PN23 — AVL APC xAPP 10/23 nm

Licznik cząstek AVL jest urządzeniem pomiarowym służącym do zliczania emisji liczby cząstek (PN) z układu wydechowego silnika. APC xApp 10/23™ spełnia specyfikacje zgodne z projektowanymi wymaganiami GTR15 10 nm dla pomiarów emisji sub-23 nm, proponowanymi przez UNECE PMP Group. Równoległy pomiar wielkości cząstek >10nm i >23nm spełnia aktualne i przyszłe wymagania legislacyjne.

System MEXAcube PEMS — badania emisji w warunkach rzeczywistej eksploatacji (RDE)

MEXAcube mierzy szeroki zakres stężeń emisji. Nowy system MEXAcube firmy HORIBA nadaje się zarówno do pomiarów w warunkach rzeczywistych, jak i laboratoryjnych. Zaprojektowany, aby sprostać różnorodnym potrzebom badawczym, MEXAcube jest odpowiedni do testów zgodnych z wymaganiami regulacyjnymi Euro 7 / GB 7, do badań emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE) oraz do analiz silników zasilanych paliwami alternatywnymi i wodorem (H₂).

Jednostka OBS-ONE PN to pokładowy system pomiarowy przeznaczony do analizy liczby cząstek stałych w warunkach rzeczywistej eksploatacji pojazdu.

MEXAcube (IRLAM Analyzer (XL) mierzy szerokie spektrum stężeń składników emisji, w tym CO, CO₂, NO, NO₂, NOₓ, N₂O, NH₃, HCHO oraz CH₄, wykorzystując technikę QCL-IR (kwantowo-kaskadowa laserowa spektroskopia w podczerwieni). Całkowitą zawartość węglowodorów (THC) wyznacza się przy użyciu detektora FID (detekcja jonizacji płomieni). System monitoruje ponadto stosunek powietrze–paliwo, przepływ spalin, dane GPS oraz warunki środowiskowe w trakcie obliczania emisji masowych. Oprogramowanie do przetwarzania danych (Data Post Processing, PP) wykonuje podstawowe obliczenia, takie jak emisje masowe i zużycie paliwa, a także umożliwia analizy i raportowanie oparte na wymogach regulacyjnych, co zwiększa praktyczną użyteczność analizatora w różnych zastosowaniach.

Badania EMC w komorze ALSE (komora ekranowana wyłożona absorberami)

  • Komora ALSE umożliwia przeprowadzanie badań kompatybilności elektromagnetycznej w pełnym zakresie zgodnie z normami CISPR 25, ISO 11452 oraz MIL-STD-461G.
  • Obiekt pozwala na badania elementów o masie do 700 kg i oferuje użytkowe wymiary wewnętrzne 7,55 m × 6,05 m × 3,10 m (D × S × W).
  • Zakres częstotliwości pracy rozciąga się od 10 kHz do 40 GHz, obejmując zarówno emisje przewodzone i promieniowane, jak i badania odporności (immunity) dla zastosowań motoryzacyjnych, wojskowych oraz przemysłowych.
  • Stanowisko testowe zapewnia programowalne zasilanie DUT do 1500 V DC / 2 × 500 A, a także przyłącza do obiegów chłodzenia, sprężonego powietrza oraz interfejsy komunikacyjne.
  • Komora jest wyposażona w monitoring wideo oraz dedykowane oprogramowanie sterujące, umożliwiające ciągły nadzór wizualny i weryfikację funkcjonalną urządzenia badanego (DUT) podczas ekspozycji.

Badania EMC — system do badania odporności na zaburzenia RF (radio-częstotliwościowe)

  • System do badań odporności na promieniowane zaburzenia RF umożliwia ocenę odporności elektronicznych i elektrycznych podzespołów pojazdów na wąskopasmowe promieniowane pole elektromagnetyczne.
  • Badania prowadzone są zgodnie z szerokim zestawem norm międzynarodowych oraz specyfikacji producentów, w tym: ISO 11452-2, ISO 11452-4, UN Regulation No. 10 Rev.06 (20 MHz – 2 GHz; projekt Rev.07 – do 6 GHz), PSA B21 7110D, VW TL 81000, BMW GS 95002-2, FCA CS-00054, Ford FMC 1278 oraz MBN 50284-2.
  • System umożliwia badania w zakresie częstotliwości od 100 kHz do 7,12 GHz, przy natężeniach pola do 600 V/m, z możliwością stosowania impulsów radarowych oraz metod wstrzykiwania prądów zaburzających (Bulk Current Injection — BCI).
  • Zapewnia wierne odtworzenie pól elektromagnetycznych występujących w środowisku pojazdu, co pozwala na kompleksową weryfikację odporności EMC modułów sterujących, inwerterów (falowników) oraz elementów wysokiego napięcia.

System badań EMC dla komponentów wysokiego napięcia (pakiety baterii, e-drive’y, inwertery)

  • System badań EMC wysokiego napięcia umożliwia przeprowadzanie badań kompatybilności elektromagnetycznej komponentów stosowanych w elektrycznych układach napędowych — w tym pakietów baterii, inwerterów oraz napędów elektrycznych (e-drives) — zgodnie z normą ISO 21498-2 Ed.2 (sekcje 6.2–6.12) oraz specyfikacją VW80300 (części EHV-01, 02, 03, 04, 05, 06, 08, 09, 10, 11, 13, 16).
  • Układ zawiera uniwersalne, programowalne źródło zasilania AC/DC o parametrach 1500 V DC / 250 kVA, pozwalające na symulację realistycznych warunków sieci wysokiego napięcia.
  • „Wyposażenie obejmuje moduł generujący szybkie przejściowe zakłócenia przełączeniowe typowe dla linii HV DC, generator tętnień napięcia dla obwodów wysokiego napięcia oraz zestaw sztucznych sieci zasilających (Artificial Mains Networks — AMN) do badań emisji przewodzonej i odporności przewodzonej.”
  • Zakres częstotliwości pracy obejmuje od DC do 500 kHz, co pokrywa pasmo istotne dla oceny EMC współczesnych systemów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Rozbudowa Centrum Kompetencji – rozwój nowoczesnych układów napędowych

Instytut BOSMAL uzyskał dofinansowanie na projekt pn. „Rozbudowa Centrum Kompetencji – rozwój nowoczesnych układów napędowych”. W ramach projektu zostaną zakupione:


• Specjalistyczny-dynamiczny siłownik hydrauliczny wraz z osprzętem czujników opóźnień i sterownika wielokanałowego
• System do badania odporności na zaburzenia RF
• Komora ALSE zgodna z wymaganiami CISPR 25
• System do badań baterii zgodny z VW 80300
• Analizator (zestaw analizatorów)spalin pozwalających na pomiar w spalinach silnikowych stężeń co najmniej HCHO, N2O, NO, NO2 i NH3
• Licznik cząstek stałych PN10/PN23
• Mobilny system do pomiaru emisji związków spalin

Grupą docelową będą przede wszystkim producenci pojazdów, dostawcy części oraz podzespołów motoryzacyjnych, jak również instytuty badawcze i ośrodki naukowe zajmujące się innowacjami w branży motoryzacyjnej. Instytut BOSMAL kieruje swoją ofertę również do przedsiębiorstw związanych z elektromobilnością, autonomicznymi systemami pojazdów, a także producentów materiałów i technologii ekologicznych stosowanych w transporcie itp. Usługi te będą dedykowane klientom poszukującym zaawansowanych narzędzi do testowania, prototypowania i wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wspierając ich w zwiększaniu efektywności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju produktów motoryzacyjnych.
Głównym celem projektu jest rozbudowa istniejącej infrastruktury badawczej w Instytucie BOSMAL.
Wartość projektu: 22 755 000 PLN
Dofinansowanie: 9 250 000 PLN


Powrót
do góry strony