Badania układów hamulcowych na stanowisku dynamometrycznym (badania stanowiskowe)

Ponad 40 lat doświadczenia Instytutu w badaniu hamulców

Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. posiada ponad 40 lat doświadczenia w badaniu hamulców. W tym czasie wykonaliśmy testy według wielu różnych standardów, regulaminów i norm jak np.: SAE, ISO, JASO czy norm producenckich.
Przez lata badaliśmy wiele układów hamulcowych takich jak: OEM, ATE, TRW, Brembo, Bosch, Sumitomo, Tokico, Aisin, Akebono, Girling, Teves, Mando, ABS i pochodzących z wielu pojazdów: Porsche, Volvo, Range Rover, Volkswagen, Fiat, Toyota, Suzuki, BMW, Renault, Mercedes-Benz, Alfa-Romeo, Hyundai, Audi, Lancia, Opel, Skoda, Seat i wiele innych. Mamy doświadczenie w badaniu zarówno hamulców tarczowych jak i bębnowych.

Sprzęt badawczy

Dynamometr do badań hamulców LINK Model M3000

Stanowisko umożliwia badanie hamulców ciernych tarczowych oraz bębnowych w skali rzeczywistej w zakresie prób funkcjonalnych i trwałościowych:
  • okładzin ciernych: klocków i szczęk hamulcowych
  • bębnów hamulcowych
  • tarcz hamulcowych pełnych oraz wentylowanych każdego typu i wykonanych z każdego materiału
 

Na Dynamometrze LINK M3000 zbadamy:

  • konwencjonalne układy hydrauliczne
  • układy elektrohydrauliczne (SBC)
  • układy elektromechaniczne (EBM)
  • hybrydowe
Charakterystyka techniczna i możliwości stanowiska:
 
 Moc silnika napędowego 186 kW
 Zakres prędkości obrotowej 0 ÷ 2500 rpm
 Maksymalny moment hamujący 5650 Nm
 Minimalna symulowana inercja 5 kgm2
 Minimalna mechaniczna inercja 42,7 kgm2
 Maksymalna mechaniczna inercja 128 kgm2
 Maksymalna symulowana inercja 250 kgm2
 Maksymalne ciśnienie hydrauliczne 200 bar
 Maksymalna szybkość narostu ciśnienia 1000 bar/sec 
 

Prędkość

Stanowisko badawcze LINK Model 3000 wyposażone jest w silnik napędowy prądu stałego który umożliwia badanie hamulców w szerokim zakresie prędkości oborowych aż do 2500 obr/min co pozwala na badanie wielu pojazdów z ich prędkością maksymalną, w niektórych przypadkach jest to 350 km/h a nawet więcej.

Charakterystyka symulacji inercji

Dynamometr LINK M3000 umożliwia dynamiczną symulację bezwładności w zakresie 5 kgm2 do 250 kgm2. Pozwala to na badanie szerokiego zakresu pojazdów poczynając na małych samochodach miejskich poprzez ciężkie SUVy, na lekkich pojazdach ciężarowych kończąc. Stanowisko może hamować z momentem hamującym aż do 5650 Nm co pozwala na hamowanie z opóźnieniem do 10 m/s2 dla wszystkich wyżej wspominanych pojazdów i dużo większym dla pojazdów o mniejszej masie.

Akwizycja danych

Dynamometr LINK M3000 pozwala rejestrować w czasie rzeczywistym na osi czasu następujące sygnały:
  • Moment hamujący
  • Prędkość obrotowa
  • Prędkość liniowa
  • Deceleracja
  • Temperatura klocka/szczęki
  • Temperatura tarczy/bębna
  • Ciśnienie w układzie
  • Przyspieszenie
  • Przemieszczenie płynu
  • Aktualna inercja
  • Temperatura powietrza
  • Prędkość powietrza
  • Obraz z kamery HD
  • DTV – zmiana grubości tarczy
  • Poziom piku hałasu
  • Częstotliwość piku hałasu
  • Czas trwania piku hałasu
  • i wiele innych…
Akwizycja danych
Akwizycja danych

Akwizycja i analiza danych

Wszystkie mierzone sygnały rejestrowane są w czasie rzeczywistym na osi czasu. Sygnały mogą być zapisywane z próbkowaniem do 1000 Hz. Oferujemy wsparcie w analizie otrzymanych wyników oraz pomoc w porównaniu ich z wynikami otrzymanymi na innych materiałach ciernych.

Akwizycja obrazu video

Komora badawcza wyposażona jest w kamerę Video która umożliwia rejestrację obrazu video w czasie rzeczywistym na osi czasu. Obraz video zapisywany jest w rozdzielczości HD. Istnieje również możliwość rejestracji hałasu oraz wibracji emitowanych przez badany hamulec.