Od roku 2010 systematycznie zwiększa się aktywność naukowa pracowników BOSMAL. Z roku na rok jest więcej publikacji w czasopismach naukowych i większa liczba pracowników uczestniczy w konferencjach naukowych. W tym czasie czterech pracowników Instytutu uzyskało stopień doktora nauk technicznych. Zrealizowano granty, na przykład dotyczące systemu oceny i poprawy jakości powietrza w kabinie samochodu osobowego, analizy możliwości spalania w samochodowych silnikach ZI mieszanek benzynowo-alkoholowych o podwyższonej zawartości etanolu (oraz wpływu tych paliw na trwałość, niezawodność i właściwości ekologiczne silnika). Realizowane projekty naukowe przynoszą wymierne efekty w postaci wprowadzania nowych usług i rozszerzenia oferty BOSMAL oraz współpracy z uczelniami, jednostkami naukowymi oraz przedsiębiorstwami z kraju i z zagranicy. Instytut organizuje też międzynarodowe seminaria techniczne, warsztaty oraz prestiżową konferencję „International Exhaust Emissions Symposium”, która doczekała się już pięciu edycji. W ostatniej uczestniczyło 140 specjalistów, a udział referatów autorów z ośrodków zagranicznych wyniósł aż 92%.
O wysokiej pozycji BOSMAL pośród jednostek R&D w Polsce i Europie świadczy m.in. działalność w gremiach krajowych i międzynarodowych, takich jak: Klub Polskich Laboratoriów Badawczych POLLAB, Klub Polskie Forum ISO 9000, Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Polski Komitet Normalizacyjny, Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (WP 29), Grupa Robocza ds. Zanieczyszczania i Energii (podgrupa WLTP – dot. światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich, Podgrupa PMP – dot. programu pomiarowego cząstek stałych) oraz grupa robocza Komisji Europejskiej RDE – LDV (dot. emisji zanieczyszczeń z lekkich pojazdów dostawczych lub osobowych w rzeczywistych warunkach jazdy).