Badanie określające zdolność oleju do formowania osadów na częściach mechanicznych silnika, np. obudowie kompresora lub jego wpływ na zużycie elementów smarowanych np. panewki lub wałki rozrządu. Badane elementy mogą być ważone (waga osadów lub ubytek materiału), poddawane ocenie wizualnej, a także pomiarom metrologicznym przed i po próbie. Przykładowe próby walidacyjne olejów np. trwałościowe (czas trwania testu ok. 1000 h), zimnych rozruchów, sprawności układu smarowania, pozwalają przetestować wszystkie komponenty silnika na których trwałość ma wpływ stosowany olej silnikowy. Dla nowoczesnych silników turbodoładowanych często wykonywana jest próba walidacyjna oleju stwierdzająca ilości powstałych osadów na obudowie kompresora oraz ich wpływ na parametry silnika. Kryteriami wyznaczającymi cechy oleju jest wzrost temperatury powietrza doładowania oraz osady formujące się na kompresorze. Osady na kompresorze maja duży wpływ na jego sprawność i wytrzymałość, zarazem podnosząc temperaturę doładowanego powietrza i pogarszając sprawność całego silnika.